Sunday, February 25, 2007

محرم در بلده نور -3

نمی دانم مطالبی را که در مورد محرم بلده نور می نویسم چه اندازه برای شما جالب بوده ایااصلاعلاقمندهستید که ادامه داشته باشد یا نه دوست دارم نقطه نظرات خودتان رادراین مورد بیان نمایید .
در هر صورت درادامه مطالب محرم در بلده نور باید بعرض برسانم که این مطالبی را که بنده دست وپا شکسته برایتان می نویسم مربوط به زمان حال می باشد ودر گذشته ایام محرم در بلده ازسبک وسیاق دیگری بر خوردار بود و تا کنون تعقیرات زیادی در این مراسمات ایجاد گشته است.
بارزترین تعقیرات حذف مراسم تعزیه خوانی می باشد که فکر می کنم اخرین اجرای ان به پانزده سال پیش میرسد. البته گروه های تعزیه خوان ازشهرهای مجاوردرتابستان برای اجرای این مراسم به بلده نور می ایند ولی سنت تعزیه ای که مخصوص شهر بلده نور باشد بدست فراموشی سپرده شده است.
در مورد تعزیه بلده مطالب زیادی می توان نوشت که احتیاج به تحقیق وتفحص دارد وباید یاد اوری نمایم که در قسمتی از موقوفات مرحوم یحیی خوانی، برپایی مراسمات تعزیه در صورت امکان درج شده است.که نشان از سابقه واهمیت حضور تعزیه دربلده نوررا دارد.
در ساخت تکایا نیز داشتن یک مکان خاص برای اجرای تعزیه از اهمیت زیادی برخوردار بود.همچنان که در تکیه سید الشدای بلده نوراین مکان مشاهده می شود وایوان محتشم همچنان باقی است .
متاسفانه بعد از خراب کردن تکیه بازار بلده نور که از قدمت بالای برخوردار بود نمای قدیمی تکیه ازبین رفته وهیچ اثار از گذشته برجا نمی باشد.
بعضی از تعزیه خوانهای بلده نور تا انجایی که بنده به خاطر دارم که مربوط به سال های اخراجرای تعزیه می باشد ،مختصر بیان می نمایم.
مرحوم شیخ باقر سلطان احمدی-مرحوم اکبر حافظی-مرحوم شعبان کیانی-مرحوم حبیب الله سپهری-اقای قاسم سعیدی-اقای شعبان سعیدی- اقای یونس سپهریان-اقای رحمان عباسی-اقای جواد حسین پور-وچند تن از عزیزان دیگر.
البته سنت اجرای تعزیه دربعضی روستا همچنان پابرجاست .مانند روستاهای یوش -کمررود-بردون-که علاقمندان خاص خود را در ایام محرم از شهرهای دور ونزدیک به این اماکن می اورد.

2 Comments:

At 8:47 AM, Anonymous Anonymous said...

فقط يه چيز ميشه گفت : ياد تعزيه هاي بلده به خير

 
At 7:58 PM, Blogger mahdi&mohsen said...

با سلام
برنامه محرم امسال با حضور آقای سید محمد حسن حسینی به عنوان کوچکترین مداح در تکیه سیدالشهدا شور خاصی به مجلس امام حسین بخشید.
خواهشمندم از این به بعد از ایشان استقبال گرمی به عمل آورید و از ایشان نام ببرید

متشکرم: از طرف محسن حسینی
و
مهدی کاظمی

 

Post a Comment

<< Home