Wednesday, February 21, 2007

محرم در بلده نور-1


در ایام محرم طبق سنت های گذشته مراسمی بصورت روضه خوانی، صبح ها درتکیه سید الشهدا برگزارمی گردد. در این مجالس که همه روزه یک نفر (بانی) داوطلب دادن صبحانه می شود با مدیحه سرای مداحان اهل بیت ،تا ظهر ادامه می یابد.
شبها نیز، مراسم ایام محرم ازاول ماه ،در تکیه بازار بلده نور برگزارمی گردد.در این مراسم که با مدیحه سرایی مداحانی چون شیخ حسین کیانی وسید هدایت الله حسینی شروع می شود تا رسیدن هیت محبان العباس (ع ) به داخل تکیه ادامه دارد. با وارد شدن هیت ،همگان به احترام هیت برمی خیزند وهمگام با هیت به سینه زدن می پردازند.
هیت محبان العباس که بصورت هفتگی در شبهای جمعه بر گزارمی شود، بصورت رسمی ،بیست ودو سال از تاسیس ان می گذرد وبا برنامه ریزیهای که اعضای ان در طول سال انجام می دهند انصافا نقش بسزایی در چگونگی انجام مراسمات محرم در بلده نورایفا می کند.
البته درچند سال اخیر هیتی تحت عنوان هیت فاطمیون توسط جوانان بلده نور تشکیل شد که این هیت، با جوان گرایی که انجام داده باعث گریید جوانان زیادی عضواین هیت گشته ودرایام سوگواری بصورت دسته جات سینه زنی به عزادری بپردازند.
اعضای این هیت نیز بعد ازپایان زنجیر زدن هیت محبان العباس وارد تکیه شده وبه سینه زدن می پردازند.
بعد از پایان عزادری این هیت، خادمین تکیه ،اقدام به پذیرایی عزادران می نمایند.
با کمی تفس، اقای شعبان سعیدی مداح قدیمی بلده نور، با یا حسین ویا علی گویان عزاداران را دعوت به سینه زدن سنتی می کند. که با یا حسین یا حسینم یا حسین شروع می شود.
عزادران از بزرگ وکوچک، پیروجوان یک دست خود را بالا می برندو لبیک می گویند وبا یا حسین گویان، صفی منظم تشکیل می دهند ویکدست خود رادر کمردیگری قرار داده و به شکلی هماهنگ دست دیگر خود را بالا برده واقدام به سینه زدن، بصورت سنتی می نمایند.

1 Comments:

At 7:59 PM, Blogger mahdi&mohsen said...

با سلام
برنامه محرم امسال با حضور آقای سید محمد حسن حسینی به عنوان کوچکترین مداح در تکیه سیدالشهدا شور خاصی به مجلس امام حسین بخشید.
خواهشمندم از این به بعد از ایشان استقبال گرمی به عمل آورید و از ایشان نام ببرید

متشکرم: از طرف محسن حسینی
و
مهدی کاظمی

 

Post a Comment

<< Home