Thursday, February 22, 2007

محرم در بلده نور-2

سینه زنی سنتی یا به اصطلاح محلی (گرد سینه) یا (کمری سینه) شکلی ازعزاداری در بلده نورمی باشد که از گذشته های دور به یادگار مانده وجزسنت وشناسه ما در عزاداری ها به شمار می رود وچون نوع سینه زدن ان بشکلی خاص وجذاب اجرا می گردد، جوانان وکودکان را جذب خودنموده که باعث می شود این سنت از بین نرود .
با توجه به اینکه شکل جدید سینه زدن یعنی سینه زدن شور نیز در بلده نورٍ، بین جوانان مد شده ولی سینه زدن سنتی جایگاه خود را حفظ نموده است.
شور وشوق کودکان برای ایستادن در صف برای سینه زدن تماشایی می باشد وتا صف کودکان تکمیل گردد نیمی از زمان سینه زدن می گذرد. بخصوص که در صف کودکان ترتیب قد ازاهمیت زیادی بر خوردار می باشد وافراد با قد بالاتر سعی می کنند که در انتهای صف قرار نگیرند.
عزاداران طوری صف تشکیل می دهند که گرداگرد تکیه این صف ادامه دارد وبصورت دایره وار دورتکیه ایستاده وردیف دیگری نیز،در روبرو قرار می گیردواین شکل ایستادن دالانی راتشکیل می دهدکه مداح برخلاف سینه زنیهای دیگر، که ایستاده می باشد، درامتداد صف عزاداران حرکت کرده و با تکان دادن دستان خود بشکلی نمایشی بر شور وحال سینه زدن می افزاید .
یکی از بهترین مداحان سینه سنتی اقای شعبان سعیدی- پیرمرد کهنه کار- می باشد.واقایان سید هدایت لله حسینی- حاج قاسم سعیدی-یونس سپهریان-محمد عباسی-اصغر موحد نیا-مجید سعیدی نیزجز مداحان می باشند.
مهمترین گزینه ای که باعث جذابیت کار می گردد منظم بودن می باشد چون نحوه حرکت دستها در این روش خیلی سریع وموزون می باشد معمولا افرادی که شکل اصلی این نوع سینه زدن را بخوبی فرا گرفته اند در کنار یکدیگرقرار می گیرند و در صورتی که نفرکناری نتواند درست سینه بزند باعث بی نظمی در شکل سینه زدن می شود .
نوع مداحی واجرای ان نیز منحصر می باشد وبا چند نوع مدح منحصر به خود که از قدیم به یاد گار مانده می توان اجرا نمود .
چند نمونه از این مدح ها به این عبارت می باشند :امشب شب فغان است روزعزاست فردا-جن وملک قربان تو-دادرس شیر خدا داد رس – یا علیا یا علی-وچند نمونه دیگر که همگی جز مدح های قدیمی به شمار میروند.
نحوه سینه زدن نیز درچهار شکل، در زمانهای مختلف بسته به نوع مدح ،اجرا می شود .در ابتدا تا صف عزاداران تکمیل گردد سینه زدن بصورت ارام ارام اجرا می شود به اصطلاح علمی تر، افراد خود را برای سینه زدن گرم می کند.
با تعقیر مدح واهنگ آن، نحوه سینه زدن تعقیر کرده وسریعتر اجرا می شود که در این مرحله افراد ی که مهارت بیشتری دارند، از دیگران متمایز هستند و در این مرحله کمی برای تازه کارها اجرای ان سخت می باشد.معمولا مدح این مرحله جن وملک قربان تو می باشد .
مرحله سوم که مدح آن یا علی یا علیا یا علی می باشد دست ها دیگر پایین نیامده وبه سمت بالا حرکت می کند.
مرحله چهارم که مدح ان حسین ،حسین ،حسین می باشد با تک سینه ای که زده می شود فقط یک بار دست ها سریع به پایین حرکت می کند مرحله اخر می باشدو با یا علی یا حسین گویان عزادارن، مراسم به پایان می رسد.
مدت این سینه زدن تا یک ساعت هم به طول می کشید وبر خلاف دیگر سینه زدن ها انرژی زیادی صرف می شود .البته این جزییات کار بود که عنوان نمودم و قصدم معرفی این نوع سینه زدن بود که فقط با دیدن ان از نزدیک جالب می باشد و با کلمات نمی توان ان را تشریح نمود.
ولی چه موزون عزاداری شود چه غیر موزون، مهم نفس عمل می باشد وانشالله با این عزاداری ها هرچه بیشتربا نحوه زندگی ائمه اطهار اشنا گردیم وآزادگی وشجاعت امام حسین (ع) را درزندگی خود ،سر مشق والگو قرار دهیم.

4 Comments:

At 7:50 AM, Anonymous Anonymous said...

عباس آقا
بسیار جالب بود. این مونوگرافی - تک نگاری- شما در مورد مراسم محرم در بلده نور نقش مهمی در مستند شدن فرهنک عامه بلده نور دارد. کاری که تاکنون نشده است و زحمتش را شما داری می کشی. همین یادداشهای کوتاه برای محققان فرهنگی و جستجوکنندگان در مورد جغرافیای انسانی مردم مازندران می تواند مورد رجوع باشد. انشاالله بیشتر از این دست مطالب را بنویسید حتی در مورد مطالبی که به غیر از ماه محرم نیز مربوط است.
با تشکر مجدد
مهدی زارع

 
At 11:05 AM, Anonymous Anonymous said...

با سلام
خوشبختانه همين سينه زني در حسينيه بلده اي هاي مقيم تهران نيز به همان شكل وسنت و شور حال و همان مداحي ها اجرا ميشود كه جاي خوشحالي دارد.اين امر نشانه اصالت عزاداري و تعهد مردمان بلده نسبت به اجراي آن علي رغم نبودن در بلده است. اين مراسم با مداحي زيباي آقاي منصور سعيدي در شبهاي تاسوعا و عاشورا برگزارميگرديد .
با تشكر
احمد سپهريان

 
At 7:55 PM, Blogger mahdi&mohsen said...

با سلام
برنامه محرم امسال با حضور آقای سید محمد حسن حسینی به عنوان کوچکترین مداح در تکیه سیدالشهدا شور خاصی به مجلس امام حسین بخشید.
خواهشمندم از این به بعد از ایشان استقبال گرمی به عمل آورید و از ایشان نام ببرید

متشکرم: از طرف محسن حسینی
و
مهدی کاظمی

 
At 7:56 PM, Blogger mahdi&mohsen said...

با سلام
برنامه محرم امسال با حضور آقای سید محمد حسن حسینی به عنوان کوچکترین مداح در تکیه سیدالشهدا شور خاصی به مجلس امام حسین بخشید.
خواهشمندم از این به بعد از ایشان استقبال گرمی به عمل آورید و از ایشان نام ببرید

متشکرم: از طرف محسن حسینی
و
مهدی کاظمی

 

Post a Comment

<< Home