Saturday, January 06, 2007

جاده زیر ساخت توسعه

همانگونه که بر همگان مبرهن است در صورت نبود راه ارتباطی مناسب ، در دنیای ارتباطات وتوسعه جایگاهی نخواهیم داشت. واین مطلب در مورد منطقه بلده نور بخوبی صدق می کند.
از بزرگترهای خود که سوال کنیم در مورد رونق اقتصادی منطقه وسیستم رفت و امد در بلده نور درسالهای 1300 تا 1340برایتان توضیح کامل خواهند داد.
چون بلده نور ازلحاظ جغرافیایی در شرایط بسیار حساسی قرار داشت یعنی مابین پایتخت وشمال کشور،لذا در گذشته کاروان های زیادی ازتهران به سمت شمال کشوروبلعکس، جهت تبادل کالا های خود از بلده نور عبور می کردنند .وجود کاروان سراها در بعضی ازروستا های این مسیرمانند یالرود موید این قضیه میباشد.واز همین راهی که در دست احداث می باشد عبور می کردنند.وهمیشه بهترین راه اتباطی بین دومنطقه، راهی است که از سالیان قبل رفت وامد در این مسیر برقرار بود.یعنی نزدیکترین راه ارتباطی شمال کشور به تهران.
با توسعه حمل ونقل واحداث راهها یعنی احداث محور هراز وچالوس ،برای برقرای ارتباط بین تهران وشمال کشور،شریان ارتباطی بلده نوربا تهران قطع گردید که عامل اصلی رشد نیافتن منطقه بلده نورمی باشد.
راه ارتباطی بلده نور به شهرستان امل، نتوانست رشد وتوسعه را برای این منطقه به ارمغان اورد ولی به هر ترتیب یکی از راههای مهم برای ارتباط با شهرهای تهران و امل می باشد. که جا دارد از مرحوم عباس پریرخ نیز یادی شود که زحماتی زیادی برای احداث این جاده کشیده اند.
اما در مورد راه ارتباطی تهران -بلده بسیار می توان نوشت که حتی عنوان می شود نقشه احداث این راه ارتباطی در قبل از انقلاب طراحی شده وهم اکنون نیز از این نقشه برای احداث این راه استفاده می شود ولی چرا تا کنون این راه ارتباطی احداث نگردیده، جای بسی سوال دارد و همیشه مسئله محیط زیست برای احداث این جاده تیر خلاصی است که در طول این سالها،عنوان می شود که باعث کند شدن احداث ان گردیده است.
وهر موقع صحبت از احداث این جاده می شود مساله محیط زیست را پیراهن عثمان میکنند وجلوی پیشرفت کار را می گیرند.در صورتی که تنها محیط زیست مخالف ان نیست بلکه دست های پشت پرده زیادی وجود دارد که جلوی پیشرفت این راه ارتباطی را گرفته اند.
باید قبول کرد اگر این جاده احداث شود ،جاده هراز از رونق خواهد افتاد ودیگر مسافران از این مسیر کمتر برای مسافرت استفاده می نمایند چون فاصله تهران تا شمال کشور 80 کیلومتر خواهد شد.و شاهد هستیم که در صورت بسته بودن جاده هراز در فصل زمستان به دلایل مختلف، حتی در چند روز،رونق اقتصادی شهرستان آمل به خطر می افتد
در مورد محتوی نامه اساتید محترم ودلسوزان همیشگی محیط زیست به رئیس جمهور محترم، چند مطلب را باید متذکر شوم.
اول اینکه احداث این جاده وخطرات ان برمحیط زیست و تنوع گیاهی وجانوری ،خیلی کمتر از احداث ازاد راه تهران- شمال می باشد که می بایست چندین کلیومتر جنگل هارا ازبین برد.
البته با اجرای طرح های استاندارد سازی وکنترل ازسوی محیط زیست از بروز مشکلات بعد از احداث این جاده کاسته خواهد شد.
دومین مطلبی که این اساتید اشاره فرمودند شیوع پدیده زمین خواری می باشد که در اثر احداث این جاده اتفاق خواهد افتاد. متاسفانه زمین خواری تبدیل به مد روز برای سود جویان ورانت خوران شده است وگوی سبقت را از همدیگر می برند.که این مشکل سیستم مدیریتی ما می باشد وتا قانون در مقابل این افراد معلوم الحال قرار نگیرد ، این افراد همیشه در کمین هستند وتا بوی یک جای بکر وقابل توسعه به مشامشان می رسد به این مناطق حمله ور می شوند.
حال چه تمهیداتی مسولین محیط زیست برای خطرات زیست محیطی احداث این جاده می اندیشند بستگی به طرح هایشان در اینده دارد. وباید موضع خود شان را نسبت به احداث این جاده مشخص نمایند اگر قرار است این جاده احداث گردد چرا در این میان سنگ اندازی می شود و چرااین طرح رابه مدت 30 سال به تاخیر انداخته اند وحداقل مردم این منطقه تکلیف خود شان را مشخص کنند که منطقه به حیات وحش تعلق دارد یا به انسانها یا مشترکا.
البته ما مخالف با محیط زیست نیستیم وخواهان از بین رفتن پلنگ اسیایی وماهی قزل الای رنگین کمان نیستیم ولی شما را به خدا تکلیف مان را مشخص کنید. اگر منطقه حفاظت شده است بر سر پل دواب وپل زنگوله دیوار بلندی احداث نمایید وبنویسید ورود هر گونه انسان جهت زندگی کردن ممنوع می باشد.
وفکر اساسی برای این منطقه تاریخی وفرهنگ ساز نماید که بزرگان زیادی را به جامعه اسلامی تحویل داده است .
سرمایه گذاری لازم جهت کار افرینی برای جوانان تا بحال که در این منطقه انجام نشده است ومردم این منطقه را به شهر ها روانه ساخته اید روستا ها را خالی از سکنه ودر اثر ان، جمعیت دانش اموزی منطقه از12000 نفر دهه 60 را به 600 نفر رسانده است.چاره کار چیست وچاره ساز کیست
البته امار های زیادی وجود دارد که همگی موید نابود شدن منطقه بلده نورمی باشد. بنده به صراحت عنوان می نمایم اگر تا 5 سال اینده فکری اساسی به حال این منطقه نفرمایید نتنها کل منطقه بلکه شهر بلده نور با تمامی امکانات وقدمتش خالی از سکنه خواهد شد وبه این ترتیب تمامی جمعیت فعال فعلی ان به شهر های مجاور مهاجرت می کنند. نوشتن در مورد مشکلات منطقه بسیارزمان بر بوده که عنوان نمودن همه مطالب از حوصله وصبر شما خارج می باشد وبهتر است در دلمان باقی بماند.
باید متذکر شوم که تنها احداث جاده نمی تواند به رشد وتوسعه این مناطق کمک کند .همانگونه که در مسیر جاده هراز بسیاری ازشهر هاو روستا ها از لحاظ امکانات وخدمات رسانی بدتر از شهر بلده نور می باشد وجاده به مهاجرت بیشتر انها کمک کرده است چون در این مناطق سرمایه گذاری نشده است.بلده نور با اینکه در حال حاضر در مسیر جاده اصلی قرار ندارد ولی از لحاظ دارا بودن امکانات ازخیلی از مناطق بهتر می باشد چون پتانیسل رشد وتوسعه رادارد. منطقه بلده نور در سال 1351 صاحب یک بیمارستان مجهز شد واکثر ادارات دولتی وخدماتی در مرکز شهروجود دارداما اگر جاده تهران به بلده احداث گردد بلده نور از خیلی جهات از شهرهای هم تراز خود در منطقه پیشرو خواهد شد که البته عکس این مطلب هم اتفاق خواهد افتاد اگر

2 Comments:

At 3:08 PM, Blogger به سایت بلده نور خوش آمدید said...

با سلام واحترام به شما دوستان گرامي :مطالبي كه عنوان نموده ام چون تا ساعت سه بامداد بطول انجاميد وبا توجه به اينكه بنده در دوران مدرسه در درس انشاءنمرات خوبي نمي گرفتم دجار اشكالاتي از لحاظ دستوري ونگارشي مي باشد كه در مقايسه با مطالب نوشته شده اساتيد محترم بسيار ضعيف بوده اما حرف هاي دل بنده وهزاران نفر از بلده ايي هاي مي باشد كه حرفشان به گوش مسولين نمي رسد با تشكر عباس عماد 16/10/1385

 
At 10:58 AM, Blogger Mehdi ZARE said...

عبای جان
انشای شما خوب نبوده، تا ساعت 3 صبح می نویسی، اگر خوب بود حتما تا ظهر روز بعد می نوشتی! به هر حال دستت درد نکند که خیلی مفصل به مسائل پرداخته ای و به قول خودت حرف دل مردم را زده ای.
با احترام
مهدی زارع

 

Post a Comment

<< Home