Monday, December 25, 2006

شفاف سازی شورا ها ،مشارکت بیشتر مردم

مشارکت مردم بعنوان رکن اصلی جامعه مدنی،در مسایل مختلف شهری وروستایی بسیار ضروری واز اهم موارد می باشد.رسیدن مردم به این باورکه ،تفکرات واندیشه هایشان درمسایل مختلف،ازقبیل عمران شهری ،بهداشتی، وخیلی از مسایل اجتماعی که به نوعی مردم روزمره با ان سر وکار دارند، وتوسط مسولین اجرا میشود، درست و به خواست انها باشد، حضورخود را درعرصه های مختلف بیشترمی نمایند.وآهنگ رشد وتعالی آن جامعه بهتر وزودتر نواخته می شود.شفاف سازی مسولین بخصوص شورا ها که انتخاب شده مسقیم مردم هستند،مشارکت مردم را بیشترمی کند.درغیراین صورت مردم نسبت به محیط اطراف واتفاقات روز مره بی تفاوت می شوند.که بزرگترین ضربه به جامعه و مردمی می باشد که قصد پویا شدن را دارند.اتخاذتصمیمات مهم در پروژهای عمرانی ،وغیره که برای رفاه وآسایش مردم گرفته می شود ، اگربه درستی ومطابق خواسته های مردم نباشد ورضایت عمومی را بدست نیاورد دردرازمدت تاثیرات بدی در افکار مردم بوجود می اورد.لذا در تصمیم گیریها ،چه کوچک وبزرگ وتصویب مصوبات شهری باید بنحوی مردم را مطلع ساخت. تا مردم نیز در اجرای این طرح ها نظرات خود را بیان نمایند.نه اینکه بعد از تصویب مصوبات، واجرای طرحها،مردم ازان با خبر گردند.حال چگونه باید از نظرات مردم مطلع گردیم که نه تنها نظر اکثریت باشد بلکه از نظرات تعداد اندکی ازافراد جامعه که قصد اختلال دارند، جلو گیری شود.
تشکیل شورا یاران بخصوص در محیط های شهری کوچک، می تواند یکی از این راه کارها باشد.شورا یاری که یک تجربه نوین در مدیریت شهری در ایران میباشد در بعضی ازکلان شهرها بخصوص شهرتهران تا حدودی در حال اجرامیباشد . حال شورا یاران چه کسان هستند؟اینان افرادی هستنددلسوز،متعهد،کاردان،ومتخصص،که بدلایل مختلف ،یا بعلت نداشتن شرایط لازم ازکاندید شدن درشوراها،امتناع ورزیدند .ولی هیچگاه نسبت به مسایل شهری خود بی تفاوت نیستند وتفکرات وابتکاراتی دارند که شاید در میان کاندیداها وجود نداشته باشد.لذابا تشکیل این نهاد مردمی ،موازی با شوراها، که بصورت بصورت گزینشی وداوطلبانه انتخاب خواهند شد از این نیروهای بالقوه استفاده بهینه خواهد شدواز تفکرات جمعی بیشتری استفاده می شود.ونه تنها موثر واقع خواهند شد بلکه با میدان دادن این افراد و بسط وتوسعه انها مشارکت مردمی بیشتری را شاهد خواهیم بود.راه کار بعدی برای شفاف سازی شوراها بخصوص در شهر بلده ،اطلاع رسانی بصورت مستقیم می باشد که متاسفانه در شهر بلده ، حتی در سطح منطقه یک نشریه واحدی وجود ندارد که اطلاعات واخبار منطقه به گوش مردم ومسولین برسد.در صورتی که داشتن یک نشریه بصورت ماهنامه،یا دوهفته نامه درسطح منطقه سبب می شودمردم بصورت مستقیم با عمکرد مسولین خود اگاهی یابند وکار های انجام شده را بصورت واقعی مورد نقد وبررسی قراردهند.در صورتی که اگر اطلا ع رسانی نباشد ، شایعات بخصوص در محیط های کوچک در مورد کار ها وطرح های اجرا شده بالا خواهد گرفت،واگر کار مثبتی هم انجام گیرد، اخبار دقیقی بگوش مردم نمی رسد که بتوانند ان را مورد نقدوبررسی قرار دهند.اینکه گفته می شود در کارهای صورت گرفته توسط شورا ها،بخصوص در محیط های کوچک، حرف حدیث وجود دارد خلاف واقع نمی باشد وجز لا ینفک جامعه پیشرو می باشد چون مردم حق دارند کار های افرادی که به انها رای داده ومسایل روزمره وتصمیمات شهری خود را به انها سپرد را نقد نمایند.چون صاحب نظران اصلی مردم می باشند .حال این مسولین هستند که باید در تصمیماتی که برای مردم می گیرند شفاف سازی نمایند.

3 Comments:

At 12:58 PM, Anonymous Anonymous said...

بسمه تعالی

جناب آقای عماد
با سلام ،
همانطور که اشاره کردید مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود و همچنین آگاه نمودن مردم از تصمیمات کلان شهری و در نتیجه کسب نظر آنان در بهبود پروژه های عمرانی شهری بسیار مفید و ارزنده می باشد . چه بسا تاکنون افرادی در همان منطقه بلده خودمان بدلیل بی اطلاعی و یا یک نوع احساس غریبی نسبت به تصمیمات شورای بلده عناد و دشمنی ورزیده و با آن مخالفت می نمودند و چه بسا می شد با اطلاع رسانی دقیق و مناسب و شفاف از این نوع مخالفتها جلوگیری نمود . از یک سو با توجه به حضور بلده های فعال در امور مختلف اجتماعی و شهری و و با ایده های مناسب و مطلوب در خارج از بلده و لزوم آگاهی از نظر آنان ، در حال حاضر وسیله بسیار مناسبی با همین سایت در اختیار آنان است تا بتوانند نظرات و اندیشه های خود را در اختیار شورای بلده قرار دهند که این افکار و عقاید در بهسازی بلده مناسب و ارزنده یباشد . لذا پیشهاد می گردد علاوه بر پیگیری موضوع انتشار ماهنامه و یا دو ماهنامه و یا فصلنامه ، موضوعات مختلف و مبتلا به جامعه کوچک بلده را در این سایت درج نموده و از دیگران نظرخواهی نماید .
در واقع پیشهاد این است که این سایت از یک سایت شخصی خارج و بصورت سایت سازمانی شورای بلده و با استفاده امکانات احتمالی آن اداره و هدایت گردد .
کاظم سلطان احمدی

 
At 1:23 AM, Blogger به سایت بلده نور خوش آمدید said...

ضمن عرض خسته نباشید خدمت دوست عزیز آقای کاظم سلطان احمدی-یاور همیشگی وب سایت بلده نور- باید به عرض برسانم شورای شهربلده نور در دوره بعدی ، انشالله سازمان یاکمیته ای متخصص از نیرو های خارج از بلده نور تشکیل خواهند داد. که در زمینه های مختلف تاثیر گذار هستند .وازتفکرات این افراد و تخصص شان در زمینه های مختلف استفاده خواهد شد..و قصد داریم در این چند ماه تا شروع فعالیت، نیروهای که درعناوین مختلف صاحب نظر هستند را شناسایی وازانها در پیشبرد امور جاری شهر بلده نورکمک بخواهیم. واز دوستداران بلده نور تقاضا دارم در این وب سایت هر گونه پیشهناد یا انتقاد در مورد مسایل جاری بلده نورکه به نظر شان می رسد را از ما دریغ نفرمایند ومطمئن باشید نظرات شما حتی در مسایل بسیار کوچک در پیشرفت بلده نور تاثیر گذار خواهد بود. واین وب سایت پایگاهی است که نظرات شما را در مورد بلده نور مستقیما انعکاس خواهد داد.

 
At 8:06 AM, Anonymous Anonymous said...

با سلام
به نظر من هم همانطور كه اشاره شد استفاده از نظران و تخصص نيروهاي بلده اي متخصص خارج از بلده ميتواند گام مهمي در جهت بهبود شرايط بلده باشد . چرا از اين پتانسيل استفاده نشود؟
احمد سپهريان

 

Post a Comment

<< Home