Monday, December 18, 2006

اشتغالهای زود بازده

این مطلب جز اطلاعیه های بود که در ایام تبلیغات شوراها توسط ائتلاف ما منتشر می شد.
از اصلی ترین ومهمترین دغدغه های اکثرشهروندان محترم بلده نور،نبود شغل های دایمی میباشد. که عامل اصلی مهاجرت جوانان وبسیاری از خانواده ها ازاین شهر می باشد.و تا کنون متاسفانه برای بر طرف نمودن این معضل فکر اساسی نشده است.
با توجه به سخنان رییس جمهور محترم درسفرهای استانی ، درشهرنور، وتاکید ایشان درتسریع احداث جاده تهران- بلده- نور، بارقه های امید در دل همه شهروندان ایجاد شده است..ولی تا تکمیل طرح فوق که البته گره های فراوان از مشکلات این منطقه ازجمله مسئله اشتغال را می گشاید،می توان با ارایه طرح های زود بازده تا حدودی مسئله اشتغال درداخل بلده برای افراد جویای کار وافرادی که در شهر های همجواربا شرایط سخت مشغول بکار هستند را حل نمود.
راه کار اول:
بسیاری از جوانان این شهر در زمینه های مختلف شغلی تخصص دارند ولی بدلیل نداشتن سرمایه وعدم سرمایه گذاری در شهر بلده،توانایی لازم برای ایجاد شغل راندارند.
شغل هایی مانند کفاشی- خیاطی-تشک دوزی ، صنایع چوبی، مبل سازی وغیره. که احتیاج به سرمایه گذاری زیادی در این زمینه وجود ندارد. با تشکیل تعاونی ها مرتبط با این شغل ها وجذب سرمایه اولیه در قالب وام های تعاونی واحداث کار گاه های کوچک، می توان برای بسیاری از جوانان ایجاد شغل نمود.
البته با توجه به اینکه جوانانی که از بلده نور مهاجرت نمودند درزمینه های فوق در شهرهای همجوارمشغول بکار میباشند میتوان این افراد را جذب این کار گاه ها نمود.
راه کار دوم: متاسفانه درشهر بلده عمده فعالیت ها دربعضی ازصنف ها مانند خواربار فروشی بیشتر است. درمرحله اول به راحت بودن این نوع صنف توجه میشود ولی با توجه به تعداد زیاد این واحد صنفی در بلده، نه تنها در این کار موفق نخواهند شد بلکه اختلال در دیگر مغازه های هم شغل بوجود می اید.
در صورتی که درشهر بلده درزمینه ی شغل های خدماتی، کمبودهای فراوانی وجود دا رد .مانند تعمیرات موبایل وخیلی موارد دیگر .که با تشویق جوانان جویای کار ومعرفی انها به مراکزفنی وحرفه ای ، نه تنها باعث اشتغال انها می شویم، بلکه مردم نیزازخدمات بهتری برخوردار می شوند. باید به این باور برسیم که در بعضی از شغل های مغازه داری به حد اشباع رسیده ایم.
راه کار سوم:
شهر داری بلده می تواند در قالب طرحهای خدماتی ورفاهی وتفریحی نه تنها ایجاد شغل نماید بلکه اوقات فراغت اقشار مختلف مردم راپرکند.احداث پارک کودک، که البته دارای امکانات رفاهی وخدماتی داشته باشدواحداث باشگاه های ورزشی وسرگرمی مانندبازی های رایانه ای،بیلیارد و دیگرتفریح های سالم که نیاز جوانان امروز میباشد، از جمله این موارد می باشد..با نگاهی به راه کار های این بند،با جذب حتی 3 یا 4 نفر در هر کدام از این مراکز می توان برای چندین نفر ایجاد شغل نمود.
راه کارچهارم:
جذب ادارات ونهاد های دولتی که در بلده نور وجود ندارند وحضور انها لازم می باشد مانند میراث فرهنگی-هلال احمر- دادگاه عمومی- نمایندگی بیمه های خصوصی-وغیره وتاکید بر جذب نیرو های بومی در این ادارات ونها دها.
البته راه کار های زود بازده زیادی که احتیاج به سرمایه گذاری اندک دارند، وجود دارند که با استفاده از نظرات شما شهروندان وپیگری های لازم میتوان برای جوانان ایجاد شغل نمود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home